Helsingin Vihreät ovat esittäneet polttomoottoriautoille ajokieltoa Helsingin kantakaupunkiin.
Toisin sanoen kaupunkiin rajattaisiin tätä varten ympäristövyöhyke. Vyöhykkeellä saisi ajaa
vain päästöttömillä autoilla. Vyöhykettä perustellaan sillä, että sen avulla Helsinki pääsisi
vuodelle 2030 asetettuihin päästötavoitteisiin.
Ongelma vain on siinä, että sähköautojen ja lataushybridien hinnat ovat edelleen korkeita verrattuna
polttomottorilla varustettuihin autoihin, eivätkä ne tästä syystä ole yleistyneet sellaista vauhtia,
kuin ehkä joskus kuvitelttin. Onko oikea ajankohta kieltää kaupungin keskeisellä alueella polttomoottorillisten
autojen käyttäminen, kun kerran kansalaisilla ei ole ollut mahdollisuuksia sellaisia hankkia?
Toisaalta Helsingin keskusta kärsii jo muutekin siitä, että ihmiset ajelevat kauempana oleviin isoihin
kauppakeskuksiin asioille. Tällainen kieltohan tyhjentäisi koko keskustan.
Onneksi Kokoomus vastustaa tätä suunnitelmaa. Ihmisten pitää voida ensin hankkia sähköautoja, ennen kuin
niiden käyttöön velvoitetaan. Sähköautojen ja hybridien hintoja voitaisiin varmaankin alentaa verotuksella,
jos niin haluttaisiin. Autovero vähäpäästöisillä ajoneuvoilla on kyllä alhainen, mutta autoilla on myös arvonlisävero
ja se on sama päästöistä riippumatta. Sen laskeminen sähköautoilta ja hybrideiltä laskisi hintoja, mutta tekisi
tietysti loven valtion kassaan. Ei siis helppo päätös.
Entä sitten Helsingin vuoden 2030 päästötavoitteet? Kunnianhimoinen kannattaa olla, tai ehkä paremminkin pitäisi
sanoa, että tavoitteiden pitää olla riittävän korkealla, siinä ei mitään. Ja pitäähän päästöjä vähentää, mutta sitä voi kysyä,
ovatko Helsingin vuoden 2030 päästötavoitteet enää realistisia ja onko niihin järkevää hirttäytyä.